Aktualności

Informacje dodatkowe

środa, 15 maja 2024
SŁONECZNIE 21oC
jakość powietrza: Jakość powietrza dobra, można przebywać na zewnątrz i zażywać aktywności fizycznej.
dobra
Facebook Instagram Tiktok RSS VP

*Jesteś u siebie - nowa strategia marki Poznań

Na zdjęciu tramwaj na zielonym torowisku, na to nałożone nowe logo Poznania - na zielonym tle, dom ze stylizowanej litery P, obok gwiazdka

*Jesteś u siebie - nowa strategia marki Poznań

Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu "Impact'24". - W Poznaniu razem tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania. Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość - dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy. - https://www.youtube.com/watch?v=4rX-MjrNm1M - Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą "P". Gwiazdka nad domem symbolizuje poznańskie wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka. Równocześnie dyskretnie nawiązuje do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. To symbol kontynuacji, oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności. Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę "P" - inicjał imion świętych Piotra i Pawła. Zarówno dom, jak i gwiazdka umieszczone są w tarczy, której kształt występuje w herbie Miasta. To czytelny znak, podkreślający jak ważna jest dla poznanianek i poznaniaków tysiącletnia tradycja Poznania..  - Poznań jest inkluzywny, dlatego tarcza logo w identyfikacji nie ma wyłącznie jednego koloru, zamiast tego może wypełniać się kolorami, treściami, obejmując różne aspekty miejskiego życia. Symbol domu również jest zmienny, wydłuża się lub poszerza, przybiera formy ikon lub elementów architektonicznych miasta. Wszelkie decyzje związane z ujednoliceniem formy i koloru będą konsultowane z ekspertami, radnymi Miasta oraz miejskimi jednostkami. Zaproponowanym przez autora identyfikacji podstawowym kolorem tarczy w logo miałby być zielony, co nawiązuje do barwy poznańskich tramwajów i autobusów, a także do miejskiej przyrody i ekologicznych rozwiązań, czyli do rzeczy bardzo ważnych dla mieszkańców i mieszkanek Poznania.  - Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta o hasło *Jesteś u siebie, które pokazywane będzie w wielu kontekstach. Na początek - podczas Nocy Muzeów, w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został także przyjazny wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie Miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów. - Podstawa, czyli wartości ważne dla poznanianek i poznaniaków - Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu - w 2009 roku. Od tego czasu wiele zmieniło się nie tylko w podejściu do projektowania, ale także w samym Mieście. Dlatego konieczne było stworzenie nowej, spójnej koncepcji oraz rozpoznawalnego znaku. Takiego, który będzie atrakcyjny, nowoczesny i wielofunkcyjny, a jednocześnie będzie dobrze oddawał kluczowe dla poznanianek i poznaniaków wartości.  - Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji - podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo. - Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji odpowiednich dla europejskiej metropolii jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne. - Długofalowy proces rozpoczął się już w styczniu 2023 roku. Po przeanalizowaniu dotychczasowej strategii rozwoju Miasta, której podstawą były m.in. obszerne konsultacje z mieszkańcami Poznania, a także po analizie marki, opracowań badań społecznych oraz badań dotyczących jakości życia, postawiono na kolejne warsztaty - tym razem z przedstawicielami lokalnych organizacji, zajmujących się turystyką, inwestycjami czy inicjatywami o charakterze społeczno-kulturalnym. To w ich trakcie zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją Poznania, które są istotne dla poznaniaków i poznanianek. Wśród nich znalazły się m.in.: otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. I to właśnie na nich opiera się nowa strategia marki Miasta.  - Marka jest narzędziem do kreowania wizerunku - podkreśla Cezary Tyliński, pełnomocnik Prezydenta ds. Marki Miasta. -  Wizerunek miasta jest sumą wyobrażeń o nim. Wpływają na niego zarówno osoby tu mieszkające, inwestujące, czy odwiedzające Poznań, Wpływ na wizerunek ma także interpretacja naszego dziedzictwa czy położenie geograficzne. Budowanie spójnego wizerunku marki Poznań jest możliwe tylko poprzez wspólne zaangażowanie wielu osób i podmiotów. - Dzięki takiemu działaniu nowa strategia marki Poznań opiera się na ważnych dla ludzi, rzeczywistych wartościach i cechach. Pozwala przez to wyróżnić wizerunkowo pozycję miasta, a co za tym idzie - pomoże przyciągnąć nowych mieszkańców i biznes, rozwijać turystykę i kulturę oraz angażować wszystkie osoby związane z Poznaniem. - Po poznańsku, czyli prosta i praktyczna komunikacja - Strategia stała się podstawą do pracy nad nową identyfikacją wizualna miasta. W jej centrum znajduje się oczywiście logo. To początek całego systemu, który precyzuje, jak powinny być oznaczone różnego typu przedsięwzięcia tworzone przez Miasto lub we współpracy z nim. Poza zbiorem oznaczeń zawiera także określoną kolorystykę oraz spójną typografię. - W praktyce oznacza to, że dzięki ujednoliconym elementom graficznym będzie można już na  pierwszy rzut oka rozpoznać, np. plakat promujący miejską imprezę. Nowe znaki i fonty pojawią się również na urzędowych pismach i dokumentach. Dzięki temu wszystko będzie spójne i łatwe do rozpoznania przez odbiorców. - Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, poczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania.  - Zmiany będziemy wprowadzać z dbałością o środowisko, rozsądnie i praktycznie, po poznańsku - mówi Joanna Żabierek, zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds. marketingu Miasta. -  Zależy nam na podejściu zero waste zarówno przy wykonaniu materiałów informacyjnych, jak i przy działaniach promocyjnych, więc nie zmarnujemy żadnych zasobów. Jeżdżące po Poznaniu taksówki z miejskim herbem nie będą wymieniać go na logo, to oczywiste. Ale już np. nowe materiały graficzne promujące miejskie wydarzenia będą zaprojektowane zgodnie z księgą marki miasta. - Nową odsłonę zyska też miejska strona internetowa: poznan.pl. Zmiany nie tylko odświeżą ją  pod względem wizualnym, ale także poprawią nawigację po niej  - by stworzyć nowy, lepszy sposób komunikowania się z mieszkańcami. - Pierwsza miejska impreza pod nowym szyldem - Płytówka - odbędzie się już 17-19 maja wokół Ratusza - będzie to muzyczne i gastronomiczne powitanie odrestaurowanej płyty Starego Rynku. - Więcej o nowej marce miasta można dowiedzieć się ze strony internetowej www.markapoznan.pl , gdzie także dostępna jest do pobrania księga marki miasta. - AW
15.05.2024

Letnie staże w urzędzie

Widok z drona na budynek urzędu miasta przy placu Kolegiackim

Letnie staże w urzędzie

Staże będą realizowane od sierpnia do końca listopada. Program skierowany jest do studentek i studentów jednolitych studiów magisterskich i studiów I stopnia (począwszy od 4 semestru), studiów II stopnia - dziennych, zaocznych, wieczorowych bądź eksternistycznych, uczelni państwowych lub prywatnych. Kandydatki i kandydaci ubiegający się o staż powinni studiować kierunek odpowiadający profilowi danego biura lub wydziału. O ich kompetencjach i zadaniach można przeczytać na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.   - Obecnie Program Staży Studenckich ma formułę 4-miesięcznej pełnopłatnej edycji. Na osoby, które się zakwalifikują, czeka wynagrodzenie w wysokości 6 744 zł brutto (za cały okres stażu).  - Aby zgłosić się na staż, należy wypełnić online formularz. Jest on dostępny na stronie poznan.pl, w zakładce Staże. Tam też można znaleźć więcej informacji o programie. Wnioski są przyjmowane do 18 czerwca. W formularzu można aplikować do maksymalnie 5 miejsc.  - Rozmowy kwalifikacyjne z wybranymi osobami (odrębnie do każdego wydziału, biura i jednostki) zaplanowano na czerwiec i lipiec. Zostaną one przeprowadzone zdalnie (za pośrednictwem platformy Zoom). - Autorski Program Staży Studenckich Urząd Miasta Poznania realizuje od 2003 roku. Akcja cieszy się ogromnym powodzeniem. Na 70 dotychczasowych edycji wpłynęło blisko 38 tysięcy zgłoszeń. Na staż przyjęto ponad 5 tys. studentów i studentek. - Program umożliwia nabycie nowych umiejętności i doświadczenia, przydatnych na rynku pracy oraz wykorzystanie w praktyce wiedzy zdobytej na studiach. Obopólne korzyści płynące z tej współpracy potwierdza fakt, że na przestrzeni tych kilkunastu lat działania programu około 1000 osób po jego ukończeniu zostało zatrudnionych w urzędzie. - Więcej o stażach studenckich na stronie programu oraz telefonicznie od poniedziałku do piątku pod nr tel. (61) 878 55 10. - RB
15.05.2024

Można już zapisywać się na nowe mieszkania przy ul. Darzyborskiej

Galeria zdjęć przedstawia wizualizacje osiedla mieszkaniowego przy ul. Darzyborskiej.

Można już zapisywać się na nowe mieszkania przy ul. Darzyborskiej

Przy ul. Darzyborskiej powstaje kolejna miejska inwestycja. Aktualnie budowany jest pierwszy blok z 15 lokalami, ale docelowo może tutaj powstać łącznie nawet ponad 250 kolejnych mieszkań dla poznaniaków.  - Budynek ma cztery kondygnacje. Na nowych mieszkańców będzie czekać 14 mieszkań dwupokojowych i 1 jednopokojowe. Każde będzie miało powierzchnię ok. 45 metrów kwadratowych. W ramach prac wykonana zostanie niezbędna infrastruktura towarzysząca, taka jak zjazd z drogi wewnętrznej z parkingiem oraz chodniki. Spółka zadba również o zagospodarowanie terenu otaczającego budynek, w tym zieleń i małą architekturę. ZKZL planuje oddać mieszkania jeszcze w tym roku. - Osoby zainteresowane uzyskaniem lokalu w budynku przy ul. Darzyborskiej mogą już się zgłaszać.  Oferta przeznaczona jest dla obecnych mieszkańców zasobu komunalnego. Pierwszeństwo do zamieszkania w tych blokach przysługuje najemcom, którzy nie mają zaległości czynszowych.  - Zgłoszenia można składać poprzez formularz znajdujący się na stronie internetowej spółki w zakładce: www.zkzl.poznan.pl/darzyborska. Osoby, które nie mają dostępu do internetu mogą się zgłosić poprzez dostarczenie pisma ze wskazaniem adresu zajmowanego obecnie lokalu i swoim numerem telefonu do Biura Obsługi Klienta ZKZL przy ul. Matejki 57 lub do jednego z terenowych Punktów Obsługi Klienta. - ZKZL/JZ
15.05.2024

Ruszają zapisy na 2. edycję Poznań Five

Zdjęcie przedstawia biegaczkę przekraczającą metę.

Ruszają zapisy na 2. edycję Poznań Five

Na pokonanie trasy uczestnicy Poznań Five będą mieli maksymalnie 45 minut.  Limit zgłoszeń  wynosi 2000 osób, a każda osoba, która ukończy bieg w regulaminowym czasie, otrzyma medal. - Chętni do wystartowania mogą zgłaszać swój udział poprzez formularz dostępny na stronie https://runner.marathon.poznan.pl/run/join/4/choose. Organizatorzy zachęcają również do zapoznania się z r egulaminem biegu. - Poznań Five to jedna z naszych najnowszych propozycji dla fanów biegania. Mimo to cieszy się już dużym zainteresowaniem. Sporo osób pytało, czy "Piątka" uzupełni program tegorocznego maratońskiego weekendu. Nie możemy dłużej trzymać biegaczek oraz biegaczy w niepewności i zapraszamy do zapisywania się na listy startowe - mówi Łukasz Miadziołko, dyrektor Poznań Maratonu. - Poznań Five daje możliwość startu osobom, które nie mogą przebiec królewskiego dystansu, a maratoński weekend chciałyby spędzić aktywnie. Na start w "Piątce" decyduje się wiele biegaczek i biegaczy rozpoczynających dopiero przygodę z bieganiem długodystansowym. Nie brakuje osób, dla których start jest okazją do sportowej zabawy i poczucia fantastycznej maratońskiej atmosfery.  - Podczas zeszłorocznej edycji na trasie Poznań Five pojawiła się plejada gwiazd polskiego sportu: Patrycja Wyciszkiewicz, Wanda Panfil, Małgorzata Sobańska, Jan Huruk, Andrzej Krzyścin, Michał Bartoszak i Jan Szymański. Zwycięzcami pierwszej edycji  zostali Cezary Suchora oraz Halina Rasińska. - POSiR
15.05.2024

Zagraniczne prawo jazdy - zmiany dla taksówkarzy

Zdjęcie przedstawia znak taxi umieszczony na dachu samochodu.

Zagraniczne prawo jazdy - zmiany dla taksówkarzy

Przedsiębiorcy osobiście wykonujący przewozy oraz zatrudnieni kierowcy, posługujący się zagranicznym prawem jazdy, do 17 czerwca 2024 r. muszą dostarczyć do organu licencyjnego polskie prawo jazdy (czyli wydane w Polsce). Po tej dacie, zagraniczny dokument nie będzie już honorowany. Kierowca nie będzie spełniał wymagań ustawowych, w związku z czym, nie będzie mógł dalej wykonywać przewozów osób. - Powyższy obowiązek dotyczy kierowców wykonujących - usługi przewozu taksówką, usługi przewozu samochodem osobowym, usługi przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Uwaga! Obowiązek aktualizacji dokumentów zatrudnionych kierowców spoczywa na przedsiębiorcy posiadającym licencję. - Przedstawienia dokumentów wraz z wnioskiem aktualizacyjnym należy dokonać podczas umówionej wizyty w Urzędzie Miasta Poznania - Wydziale Działalności Gospodarczej i Rolnictwa, Oddziale Licencji na Transport Drogowy i Kontroli przy ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, 61-441 Poznań. - Na wizytę można umówić się poprzez stronę internetową lub dzwoniąc do Biura Poznań Kontakt pod numer telefonu 61 646 33 44.  - W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących wymiany zagranicznego prawa jazdy należy skontaktować się z Wydziałem Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych (przy ul. Gronowej 22a w Poznaniu).  - WDGiR/AJ
15.05.2024

Powrót tramwajów na Hetmańskiej i remont na Dąbrowskiego [AKTUALIZACJA]

Skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Kraszewskiego

Powrót tramwajów na Hetmańskiej i remont na Dąbrowskiego [AKTUALIZACJA]

Już w najbliższy piątek zakończy się trwająca obecnie naprawa rozjazdów na węźle tramwajowym Głogowska/ Hetmańska. Kilka dni temu przywrócono już także stałą organizację ruchu na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i Kolejowej, a znajdujący się wcześniej w złym stanie technicznym przejazd torowy został wyremontowany. - Od soboty, 18 maja ruszają natomiast prace na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Kraszewskiego. Były one konieczne w związku ze złym stanem technicznym rozjazdów. Ich termin zaplanowano tak, by skończyły się przed sezonem letnim, podczas którego planowany jest remont - także znajdujących się w złym stanie - rozjazdów i torowiska na węźle Most Dworcowy. - Zmiany kursowania tramwajów i autobusów - Remont na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Kraszewskiego uniemożliwią ruch tramwajów zarówno na ulicy Dąbrowskiego (od mostu Teatralnego do Żeromskiego), jak i na Kraszewskiego (od Dąbrowskiego do Zwierzynieckiej). Z tego powodu zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii nr 2, 8 i 18. - "Dwójką" będzie można dojechać na Jeżyce do przystanku Starego ZOO, gdzie będzie kończyć (i rozpoczynać) trasę. "Ósemka" z Ogrodów pojedzie przez Przybyszewskiego, Grunwaldzką i Roosevelta do mostu Teatralnego i dalej stałą trasą, natomiast "osiemnastka" przez Przybyszewskiego i Grunwaldzką w kierunku most Dworcowego (i dalej stałą trasą). - Podczas planowania układu linii na czas prowadzonych prac remontowych analizowano możliwość poprowadzenia linii tramwajowej nr 2 "pętlą uliczną" - od ul. Zwierzynieckiej, przez Kraszewskiego do Dąbrowskiego w kierunku mostu Teatralnego. Takie rozwiązanie spowodowałoby jednak wydłużenie prac aż o 2 tygodnie z uwagi na konieczność ich prowadzenia "pod ruchem". Dlatego podjęto decyzję o skierowaniu "dwójki" do przystanku Stare ZOO. Tam tramwaj będzie wykonywał manewr tzw. "trójkątowania", czyli nawracania w celu rozpoczęcia kursu w kierunku Dębca. - Żeby zapewnić komunikację na Jeżycach, zmienionymi trasami będą kursować autobusy linii nr 164 i 191. Chcąc dojechać z Ogrodów w rejon rynku Jeżyckiego, będzie można się przesiąść na przystanku tramwajowo-autobusowym Żeromskiego z jednej z kilku linii tramwajowych na autobus linii nr 191, który pojedzie przez Dąbrowskiego i Kościelną. Natomiast autobus linii nr 164 zapewni dojazd w rejon ulic Zwierzynieckiej, Kraszewskiego (od strony centrum) oraz w rejon ulic Zeylanda, Zwierzynieckiej, Roosevelta i  Dąbrowskiego (jadąc od strony Grunwaldu). - Inaczej pojadą także autobusy obsługujące linie nocne oraz linie turystyczne nr 100 i 102. - Tramwaje i autobusy zatrzymywać się będą na wszystkich przystankach na trasach objazdowych. - Organizacja ruchu - Od nocy z 17 na 18 maja do 7 czerwca w związku z wymianą elementów torowiska tramwajowego w rejonie skrzyżowania ul. Dąbrowskiego i Kraszewskiego oprócz zmian komunikacji zbiorowej niezbędne będą także zmiany w organizacji ruchu ogólnego. Na tym skrzyżowaniu wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy ulicą Dąbrowskiego - od centrum w stronę ul. Żeromskiego. Nie będzie możliwości przejazdu przez skrzyżowanie Dąbrowskiego/Kraszewskiego w stronę centrum oraz skrętu w  ul. Kraszewskiego. - Objazd zamkniętego odcinka ul. Dąbrowskiego wyznaczono - od strony zachodniej - ul. Kościelną, Poznańską i Kochanowskiego; od strony ul. Kraszewskiego - ul. rynek Jeżycki i Prusa. Ponadto, z uwagi na przebudowę sieci gazowej, w dniach od 18 maja do 7 czerwca zwężane będą kolejne, niewielkie odcinki jezdni i chodnika w ciągu ul. Kraszewskiego od ul. Bukowskiej do ul. Dąbrowskiego. Prędkość maksymalna pojazdów w rejonie prac będzie ograniczona do 30 km/h, a ruch pieszy może odbywać się z ograniczeniami, po kładkach lub drugą stroną ulicy. Utrzymany zostanie dojazd i dojście do posesji. - Więcej informacji na stronach MPK i ZTM. - MIR, MPK, ZTM
13.05.2024
Zobacz więcej aktualności